söndag 17 maj 2009

Helgtur med Pelle, Carina & 19 elever...

Pelle hade examinationskurs med sina gymnasieelever i kursen "friluftsliv och ledarskap". Jag följde med som extraresurs. Vi kom iväg vid 15-tiden på fredagseftermiddagen.

För mig var det skönt att komma ut efter en ganska hektisk vecka med mycket arbete. Jag upplever att jag blir mer effektiv när jag lyckas bryta mina arbetsveckor med att göra något helt annat. Under helgen visade vädret upp sina finaste sidor med strålande sol och måttliga vindar. Gruppens första stopp blev Knappelskär. De blåste upp och började gå lite sjö. Det kan fort bli stökig sjö runt Knappelskär. Därför beslutades att bära över kajakerna för att inte riskera att någon skulle gå runt. Under kvällen mojnade vinden. Första natten tältade vi i Sågviken. Vattnet låg spegelblankt. Det var ganska trötta och vingliga elever som tidigt kröp ner i sovsäckarna. På lördagen delades eleverna upp i två grupper. Två ledare utsågs som fick i uppgift att navigera och ansvaret att leda gruppen. Vi paddlade upp i Rassa vikar. Redan började viss paddelteknik ta form. Tälten slogs upp för natten vid Örudden. Efter middagen tändes en eld. Det var ganska möra elever som åter kröp ner i sina sovsäckar. Efter lunchen på söndagen var det dags för utvärdering. Eleverna verkade nöjda med sina prestationer under helgen. Kursens innehåll upplevdes motsvara samtligas förväntningar.



Pelle överraskade med att ge sig på att "rolla". Det var härligt att se en mycket "nöjd" Pelle...

På söndagsmorgonen vaknade jag vid 6-tiden. Skogen myllrar av fågelkvitter. Vilken aktivitet! Tog en morgontur i kajaken. Det är nästan vindstilla. När jag är tillbaka vid 8-tiden äts det frukost och packas.

Jag lämnade gruppen efter lunchrasten och paddlade vidare över Gårdsfjärden. Tog en siesta på sydspetsen av Yttre Gården. Jag konstaterar att det börjar bli varmt i luften.

Tack Pelle och Carina! En Mycket givande helg tillsammans med Er & 19 gymnasieelever. Ni är verkligen kompetenta och inspirerande ledare.

Inga kommentarer: